12 Φεβ 2021

Οι πειρασμοί του Κυρίου στην έρημο


Ας προσπαθήσουμε, από τη θέση που είμαστε στην κλίμακα της εσωτερικής μας ποιότητας, με τις όποιες αφυπνίσεις μας, τις οποίες καταξιώνουμε συνεχώς, με την κατανόηση που έχουμε διευρύνει, ας προσπαθήσουμε να ερμηνεύσουμε την πορεία του Κυρίου στην έρημο. 

Τι συμβολίζει η έρημος; 

Το χώρο όπου εξελίσσονται πνευματικές μάχες, εκεί όπου είσαι ενώπιος ενωπίω. Όλοι νόμιζαν ότι ο Ιησούς θα γινόταν επίγειος βασιλεύς, ότι θα κατακτούσε τον κόσμο όλο. Γιατί; Γιατί έβλεπαν το ανώτερο από κάτω, όχι από πάνω. Ο πραγματικός πειρασμός βρίσκεται ανάμεσα στα δυο αυτά επίπεδα. Ο άνθρωπος πρέπει να περάσει από μια χαμηλότερη σε μια υψηλότερη κατάσταση. Το εγώ να γίνει εσύ, δηλαδή Εμείς. Αυτό είναι η εσωτερική εξέλιξη. Εκεί συμβαίνει η δεύτερη γέννηση. 

Τι σημαίνει εσωτερική εξέλιξη; 

Σημαίνει ανάπτυξη της κατανόησής μας. Τα Ευαγγέλια διδάσκουν ότι ο άνθρωπος, που ζει σε αυτό το γήϊνο επίπεδο, έχει όλες τις δυνατότητες να έρθει σε επαφή με το ανώτερο. Ο Χριστός μας λέει: εγώ ειμί η Οδός, η Αλήθεια και η Ζωή. 

Το να αποκτήσει κανείς περισσότερη κατανόηση είναι ψυχολογική ανάπτυξη. Άνθρωπος σημαίνει εξέλιξη. Αυτό κάνει η κατανόηση. Να μπορεί ο άνθρωπος να βιώσει το τι είναι και όχι το τι φαίνεται ότι είναι. 

Η διδασκαλία για την δεύτερη γέννηση και την εσωτερική ανάπτυξη δεν πρέπει να μείνει μόνον στην εξωτερική πλευρά του ανθρώπου. Μερικοί λένε ότι η ζωή δεν τους ικανοποιεί. Κι έτσι αρχίζουν να ψάχνουν, να αναζητούν διάφορους στόχους πριν δεχθούν κάποια διδασκαλία εσωτερική. Αυτή η αναζήτηση είναι τεχνική. Αφορά τον προσποιητό άνθρωπο. Η δεύτερη γέννηση αφορά τον εσωτερικό άνθρωπο. 

Ο Ιησούς διδάσκει με το να δείξει στον άνθρωπο ότι πρέπει να υποστεί εσωτερική εξέλιξη. Πώς ο άνθρωπος θα εξελιχθεί; Το κάνει ο Υιός του ανθρώπου. Ο Ιησούς δεν είναι θαυματοποιός. Έγινε ο τέλειος άνθρωπος, αυτός που όταν ο Θεός ρώτησε «πού είσαι Αδάμ» απάντησε «Εδώ είμαι Πατέρα». Κι επίσης είπε «Γεννηθήτω το θέλημά Σου». Όλη η εδώ εμφάνισή Του είναι η Ύψιστη Διδασκαλία. 

Ο άνθρωπος Ιησούς έπρεπε να περάσει από εσωτερική εξέλιξη. Έπρεπε να αποκαταστήσει τη σύνδεση ανάμεσα στα δύο επίπεδα, που στα Ευαγγέλια ονομάζονται Γη και Ουρανός. Ανοίγει ξανά ένα κανάλι που δέχεται επιδράσεις από ένα υψηλότερο επίπεδο του Σύμπαντος του Απολύτου Όντος. 

Η τελική πλήρωση της εξέλιξης του ανθρώπου άρχισε όταν ο Ιούδας βγήκε έξω για να τον προδώσει. Ειπώθηκε: «Νυν εδοξάσθη ο Υιός του ανθρώπου»…

Η μη αφύπνιση οδηγεί στην πλάνη ότι ο άνθρωπος ενοχλείται από κακά πνεύματα δηλαδή δέχεται τη δύναμη κακών διαθέσεων, τάσεων και σκέψεων που έχουν σκοπό να καταστρέψουν το ανθρώπινο γένος. Ο άνθρωπος σύρεται προς τα κάτω από δυνάμεις μη αφυπνισμένες που είναι μέσα του, στην εγωϊστική αγάπη και στην άγνοια. Στη ματαιοδοξία και φιλοδοξία του εγώ. Έτσι παίρνει τον ορατό κόσμο σαν τη μόνη υπαρκτή πραγματικότητα. Η μη κατανόηση, η παρανόηση είναι αυτό που ονομάζεται διαβολή, δηλαδή διάβολος. 

Ο αριθμός σαράντα. Στην ιστορία του κατακλυσμού, σαράντα μέρες κρατά η βροχή. Σαράντα χρόνια περιπλανώνται τα τέκνα του Ισραήλ στην έρημο. Ο Μωϋσής,  πριν λάβει τις δέκα εντολές, νηστεύει σαράντα μέρες. Σαράντα μέρες και ο Κύριος στην έρημο. 

Ο πρώτος πειρασμός

Θα λέγαμε είναι ένας υλικός πειρασμός. Αναφορικά με την εσωτερική ανάπτυξη  η έρημος τι συμβολίζει; Μια κατάσταση του νου. Είναι έρημος, μόνος, δεν έχει κατεύθυνση, πεινάει για νόημα, δηλ. για άρτο, για την ανάπτυξη της ζωής μας, τον άρτο της κατανόησης που για μας είναι ο Κύριος. Εδώ, η διαβολή υποδεικνύει να κάνει άρτο μόνος του. Ιδού ο διαχωρισμός. Να κάνει δηλαδή άρτο με το εγώ του, μια δική του κατασκευή, χωρίς να περιμένει το Λόγο του Θεού. Εδώ ο Ιησούς έπρεπε να κάνει το θέλημα του Θεού και όχι το δικό του. 

Το να πάρει κανείς το κατώτερο ως ανώτερο είναι η διάλυση του ανθρώπου. Αν το κάνει τότε λέει «ο Θεός είμαι εγώ». Ταυτίζεται με τον Θεό από ένα χαμηλότερο επίπεδο. Του λέει η διαβολή «αν είσαι Υιός Θεού…», του βάζει δηλαδή την ιδέα ότι μπορεί να κάνει ό,τι θέλει. 

Ο Ιησούς έχει την ανθρώπινη φύση από την μητέρα του. Έργο του ήταν να την μεταμορφώσει. 

Ο δεύτερος πειρασμός

Του δείχνει δηλαδή την γήϊνη δύναμη, η οποία βρίσκεται μέσα στον καθένα μας, τη ματαιοδοξία, την εγωϊκή αγάπη, την δύναμη της εξουσίας. Προσφέρει στον Χριστό τον κόσμο. Εδώ, μας εμφανίζει την κατεύθυνση για δύναμη και δόξα. Οι μαθητές νόμιζαν ότι είναι επίγειος Βασιλεύς και ότι θα κατακτήσει τον κόσμο. Διότι έβλεπαν τα ανώτερα από κάτω. 

Πειρασμός υπάρχει μόνον σε σχέση με εκείνο που του δίνουμε αξία. Θέλησε λοιπόν, να πειράξει τον Ιησού με την ιδέα ότι με εγκόσμια αγάπη θα σώσει τον κόσμο. «Εάν προσκυνήσεις ενώπιόν μου…»

Ο τρίτος πειρασμός

Μας φαίνεται παράξενο που οι πειρασμοί ακολουθούν την βάπτιση. Ο Χριστός δίδαξε ότι ο άνθρωπος πρέπει να γεννηθεί ξανά εκ πνεύματος. Ότι το ανθρώπινο επίπεδο πρέπει να μεταμορφωθεί και να ανυψωθεί στο θείο επίπεδο. Ανάμεσα στο κατώτερο και στο ανώτερο βρίσκεται το πνεύμα. 

Ο άνθρωπος οφείλει να πετάξει από πάνω του κάθε τι το άχρηστο, διότι το άχρηστο γίνεται ο διάβολος, η διαβολή μέσα στον άνθρωπο. Αντιδρά και μισεί κάθε ιδέα εξέλιξης, συκοφαντεί, παρανοεί και συνεχώς του περνάει το μήνυμα να κάνει ότι θέλει. Γι΄αυτό λέει ο Χριστός: Ύπαγε οπίσω μου Σατανά. 

Όπου υπάρχει Αλήθεια υπάρχει Φως. Εκεί δεν έχει θέση η διαβολή διότι η οδός είναι γι΄αυτήν ανύπαρκτη. Δεν γίνεται να την διέλθει διότι οδηγεί στο φως. 

Το νόημα του πειρασμού είναι ότι ενισχύει αυτό που ο άνθρωπος του έχει δώσει αξία ως αλήθεια. Και ότι πρέπει να αγωνιστεί για την αλήθεια. Κάθε διανοητικός πειρασμός έχει σχέση με τις ενδόμυχες σκέψεις για την Αλήθεια του Λόγου. Ο τρίτος πειρασμός για τον άνθρωπο είναι η παραφροσύνη της αυταπάτης. 

Ενώ ο δεύτερος πειρασμός, ο συναισθηματικός πειρασμός; Έχει σχέση με την αγάπης προς το εγώ; Ή με την αγάπη προς το Θεό; Ανώτερο και κατώτερο επίπεδο. 

Χωρίς πειρασμό δεν υπάρχει μεταμόρφωση. Ο διάβολος αντιπροσωπεύει το κάθε τι μέσα στον άνθρωπο που δεν μπορεί να αναπτυχθεί, κάθε τι που αντιδρά και μισεί την ιδέα για εσωτερική εξέλιξη, να μπορεί να παρανοεί και να κάνει ό,τι του αρέσει. Τι είπε ο Κύριος; «Δεν θέλεις πειράσει Κύριον τον Θεόν Σου»…Όλα αυτά πρέπει να τα αποβάλλει ο άνθρωπος: εγώ – εξουσία – διαστροφή της αλήθειας. Ο Χριστός δίδαξε ότι άνθρωπος πρέπει να γεννηθεί εκ πνεύματος. 

Όπου υπάρχει γενναιοδωρία ο πειρασμός δεν φυτρώνει. Στην γενναιοδωρία παρέχεσαι, δεν έχεις στόχο το κίνητρο. Γίνεσαι δώρο χωρίς ανταλλάγματα, χωρίς γήϊνες μικρότητες. Φεύγει το αυθαίρετο, ο φόβος, το ψέμα, η άγνοια. 

Τα θαύματα είναι ένας μετασχηματισμός. Ας επιτρέψουμε η ύπαρξή μας να γίνει κανάλι θαυματουργικών αλλαγών. Οι λέξεις «όριο» και «αδύνατον» αλλάζουν ερμηνεία…


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου